Door de pandemie is reizen naar het buitenland lang niet zo eenvoudig als vroeger. En hoewel het soms glamoureus was, was bloggen over reizen al hard werken. Nu is het veel moeilijker.
Als je een reisblog wilt starten of je bestaande blog wilt verbeteren, nu de wereld weer wakker wordt, helpt dit artikel je om enkele van de meest voorkomende fouten te voorkomen.
Andere artikelen die u kunt lezen:
1. Te algemeen zijn
Weet jij hoeveel reisbloggers er in de wereld zijn? Het antwoord is: iedereen met een smartphone en een Instagram-account is technisch gezien een reisblogger.
Dat is fijn voor de bestemmingen in de hoop reclame te maken voor hun ervaringen en resorts, maar het betekent dat de serieuze reisblogger een unique selling point (USP) nodig heeft om op te vallen. Stel jezelf dus de vraag: wat kan ik beter doen dan 50% van alle anderen? Vind uw niche en verdubbel het.
Je hoeft bijvoorbeeld geen geweldige foto’s te maken van coole huizen, maar als je USP een unieke invalshoek op iconische gebouwen vastlegt, dan zullen je volgers daar specifiek op afstemmen.
2. Geen SEO gebruiken
Reisbloggen heette vroeger ‘journaling’. Maar het internet veranderde het in zoveel meer.
Als zodanig moet een goede reisblogger begrijpen hoe hij zoekmachineoptimalisatie (SEO) kan gebruiken om zijn schrijven onder een zo groot mogelijk publiek te brengen.
Maar houd er rekening mee dat het een balans is. Door te veel te schrijven voor de algoritmen van Google, kan je schrijven robotachtig klinken. Maar door alleen voor een menselijk publiek te schrijven, zal uw bezoekersverkeer niet zo hoog zijn als het zou kunnen zijn. Dus, terwijl je zou moeten leer de basis van SEOdoe er niet te gek mee!
3. Te veel sociale media
Instagram, Facebook, Pinterest, Tik Tok – deze sociale-mediasites bieden een ongelooflijke reeks manieren om inhoud aan uw volgers te leveren. Maar er te veel op focussen, brengt een risico met zich mee.
Het risico is dat je blog na verloop van tijd eruit begint te zien alsof er altijd een camera is. Elke actie die u onderneemt, lijkt te zijn berekend om de meeste klikken of vind-ik-leuks te krijgen. Niets voelt organisch aan en het publiek zal het snel merken.
Als je blog te gescript wordt, verlies je de belangrijkste valuta die een schrijver bij zijn publiek heeft: vertrouwen. Houd dus een camera bij de hand als je onderweg bent, maar laat Instagram je reiservaring niet dicteren.
4. Geen schrijfgewoonte
Vechtkunstenaar Bruce Lee werd ooit door een acoliet gevraagd: “Hoe sla ik sneller?” Lee’s reactie was perfect: “Punch sneller.” De filosofie is hetzelfde voor iedereen die een betere reisblogger wil worden: “schrijf meer.”
De belangrijkste stappen om een betere schrijver te worden zijn eenvoudig:
- Schrijf elke dag;
- Geef jezelf een deadline;
- Schrijf over van alles en nog wat.
Het hoeft niet altijd gepubliceerd te worden, maar door de gewoonte aan te nemen om regelmatig te schrijven, worden de hobbels weggenomen als het gaat om het schrijven van uw volgende blog.
5. E-mails negeren
Niet elke e-mail is 10-15 minuten van uw tijd waard, maar reageren op berichten is een geweldige manier om uw profiel een boost te geven. Zelfs in het internettijdperk telt mond-tot-mondreclame nog steeds veel.
En als je een USP (zie hierboven) creëert in het reisblog-ecosysteem, is de kans groot dat andere reisblogsites of zelfs media je vragen om betaalde verhalen voor hen te schrijven. Houd uw e-mails in de gaten – u weet nooit welke kansen daar liggen.
6. Met uitzicht op beveiliging
De minst bewandelde weg nemen om bijzondere dingen mee te maken is cruciaal voor elke reisblogger. Maar het kan je ook in onveilige situaties brengen.
Het kiezen van veilige accommodatie en reizen zal het risico helpen verminderen, maar online veilig blijven is net zo belangrijk als veilig zijn in de fysieke wereld.
Een groot deel van je leven als blogger wordt immers online doorgebracht, dus wees voorzichtig bij het gebruik van onbeveiligde wifi-verbindingen en zorg ervoor datea virtueel prive netwerk (VPN) naar personeely veilig online.
7. Behandel het niet als een bedrijf
Ze zeggen dat als je iets doet waar je van houdt, je nooit een dag in je leven zult werken. Laten we eerlijk zijn, bloggen over reizen is een droombaan. Maar het blijft een baan.
Dit betekent dat je bepaalde uren van de dag moet besteden aan het doorspitten van de admin, het schrijven van blogs en het online plaatsen ervan. Het betekent een schema opstellen en je eraan houden. Het betekent ook het opstellen van een businessplan en misschien zelfs het inschakelen van een accountant of een advocaat.
Maar het belangrijkste is dat het behandelen van bloggen over reizen als een baan betekent dat u uw inkomen maximaliseert. Affiliate links zijn een geweldige manier om extra geld te verdienen, net als het opzetten van advertenties met Google of andere systemen. En je zou kunnen overwegen om een wekelijkse of maandelijkse e-mail samen te stellen en een paar dollar te vragen voor een abonnement – je hebt de blogs tenslotte al geschreven.
8. Gebrek aan onderzoek
Het is jouw reisblog. Je kunt schrijven over alles wat je wilt. Maar alleen omdat je enthousiast bent over theelepels, wil nog niet zeggen dat je lezers je missie willen volgen om in elke stad luxe bestek te vinden.
Vraag voordat u begint met schrijven altijd of het onderwerp uw lezers zal interesseren. Welke vragen stellen mensen over dit onderwerp? Wat zijn enkele interessante details of statistieken die u zou kunnen opnemen? Uw publiek zal de overweging waarderen.
9. Slechte foto’s
De nieuwste iPhone 14 heeft een fenomenale camera die direct in de behuizing is ingebouwd. Inderdaad, de meeste high-end smartphones bieden nu de beste DSLR-camera’s een rennen voor hun geld. En deze telefoons zijn ook (relatief) goedkoop. Er is dus echt geen excuus voor slechte foto’s op reisblogs.
En toch zijn reisblogs vaak doorspekt met foto’s die eruitzien alsof ze zijn gemaakt zonder enige aandacht voor context, kader of verhaal. Je hoeft geen ervaren fotograaf te zijn, maar het leren van de basisprincipes van het maken van een geweldige foto zal wonderen doen voor de populariteit van je blog.
10. Onverwant zijn
Onthoud altijd dat reizen een voorrecht is. De meeste mensen zullen zelden meer dan 100 kilometer reizen van hun geboorteplaats. Toch wil vrijwel iedereen de wereld rondreizen, net zoals jij nu bent.
Het laatste wat lezers willen horen, is dat “als ze maar hard genoeg proberen”, ook zij het zich kunnen veroorloven om te reizen, of dat reizen mogelijk is “ongeacht je levensomstandigheden”. Dit soort berichten maakt je niet te relateren en zal je lezers meer afschrikken dan enige andere fout in deze lijst.
Maar dat wil niet zeggen dat je reisblog nederig moet zijn of dat je moet vermijden om iets te benadrukken dat FOMO (angst om iets te missen) en jaloezie bij je lezers kan veroorzaken. Wees jezelf, maar houd er rekening mee dat mensen reisblogs lezen voor inspiratie, niet om zich slecht te voelen over hun leven.
Afsluiten
Nu je de basis van bloggen over reizen kent, is het tijd om eropuit te gaan! De wereld wordt wakker na een lange winterslaap van twee jaar en mensen willen weten wat er aan de hand is. Jij kunt hun virtuele gids zijn!